Lego suuntaa katseensa Kiinan pelimarkkinoille

Lego on viime aikoina keskittynyt tiiviisti erityisesti laajentamaan tarjontaansa pelien osalta, eikä ihme, sillä pelaaminen on jatkuvasti suositumpaa ajanviihdettä kaikenikäisten keskuudessa. Vaikka Lego onkin vähitellen laajentumassa uusiin digitaalisiin tuotteisiin ja pelimarkkinoille, ei yhtiö kuitenkaan ole siirtymässä kokonaan pois alkuperäisestä liikeideastaan eli turvallisten ja luovuutta kehittävien lelujen luomisesta lapsille ja nuorille. Vuonna 2017 Lego raportoi kuitenkin kärsineensä ensimmäistä kertaa yli kymmeneen vuoteen notkahduksesta myyntiluvuissa. Myynti sekä Euroopassa että Amerikassa on takkuillut viime aikoina, jonka vuoksi yhtiö on joutunut irtisanomaan peräti 1600 työntekijää.
Viime aikojen vastoinkäymisten jälkeen Lego on panostanut erityisen reippaasti digitaaliseen mediaan ja pelaamiseen, jonka uskotaan avaavan uusia mahdollisuuksia. Lego on tunnettu ja arvostettu brändi niin Euroopassa kuin Amerikassakin, mutta uusille markkinoille laajeneminen pelien osalta on entistä tärkeämpää. Tämän vuoksi Lego suuntaakin katseensa toistaiseksi vielä valloittamattomaan Kiinaan, jonne monet muutkin peliyhtiöt ovat siirtymässä lähivuosina. Videopelit Kiinassa ovat yhä suositumpia ja potentiaali sikäläisillä markkinoilla on huimaa.
lego kaivinkone

Legon peleihin liittyvät hankkeet Kiinassa

Tällä hetkellä erityisen lupaavalta vaikuttaa Lego Life. Kyseessä Legoon keskittyvä sosiaalinen alusta, joka on ladattavissa sekä iOS App Storessa sekä Google Playllä. Siitä on tullut varsin suosittu peli etenkin lasten ja nuorten keskuudessa. Tämän menestyksen rohkaisemana Lego ja Tencent ovat yhteistuumin viemässä Lego Lifeä myös Kiinan markkinoille. Onnistuessaan kyseessä voisi olla loistava läpimurto usein haastellisiksi koetuilla Kiinan markkinoilla.
Yksin Lego ei Kiinaan ole suuntaamassa. Lego Group on nimittäin ryhtymässä yhteistyöhön kiinalaisen teknologiayhtymä Tencentin kanssa, joka tunnetaan muun muassa WeChat-sovelluksestaan. Tavoitteena on toimia yhdessä digitaalisen sisällön ja digitaalisten alustojen kehittämisessä. Lego haluaa laajentaa tuotetarjontaansa Kiinan markkinoilla ja tarjota Lego-aiheisia pelejä kiinalaislapsille ja -nuorille. Kiinassa toimivan Lego-yhtiön toimitusjohtaja Jacob Kraghin mukaan tilanne vaikuttaa lupaavalta. ”Olemme havainneet yhä useamman kiinalaislapsen käsittelevän maailmaa digitaalisten työkalujen kautta. Kumppanuutemme Tencentin kanssa tulee mahdollistamaan sen, että kiinalaislapset pääsevät nauttimaan turvallisesta ja mielikuvitusta ruokkivasta digitaalisesta Lego-sisällöstä”, Kragh toteaa.
Nimenomaan Kiinan valtavat pelimarkkinat kiinnostavat laajemmaltikin ja Legolla onkin vireillä jo useita mielenkiintoisia projekteja. Lego ja Tencent aikovat julkaista lähiaikoina muun muassa Legoon keskittyvän video-osion Tencentin videoalustalla. Lisäksi kehitteillä on mielenkiintoinen Lego Boost -nimellä kulkeva verkkotyökalu, jonka avulla lapset voivat tehdä omia Lego-luomuksiaan netissä. Lego Boost on helppo ja itse ohjemoitava ohjelma, jonka avulla legopalikoista on mahdollista rakentaa esimerkiksi robotteja ja paljon muutakin jännittävää.
lego toimisto

Lego-aiheiset videopelit

Vuodesta 1995 saakka Lego-teemalla varustettuja videopelejä on kehitetty kaiken kaikkiaan 67 kappaletta. Suosittu Lego Island oli järjestyksessään toinen Lego-peli, jonka kehityksestä ja julkaisusta vastasi peliyhtoö Mindscape. Sen jälkeen Lego Group perusti erillisen Lego Media -tytäryhtiön julkaisemaan Lego-pelejä osana yhtiön tuotelinjaa. Vuosien varrella peliyhtiötä ja yhteistyökumppaneita on vaihdettu useampaan otteeseen ja monen eri vaiheen myötä Lego-pelien julkaisijaksi nousi vuonna 2007 Warner Bros. Interactive Entertainment, joka on siitä lähtien ollut pääasiallisesti vastuussa Lego-pelien julkaisusta pelimarkkinoilla.

Pelien monipuolisuuden suhteen Legoa ei voi missään nimessä kritisoida. 67 julkaistun Lego-aiheisen pelin joukosta löytyy hyvin eri tyyppisiä pelejä. Mukana on niin opetuspelejä, toimintapelejä, seikkailupelejä, rakennuspelejä, strategiapelejä, palapelejä, autopelejä, urheilupelejä, roolipelejä, ammuntapelejä, massiivimoninpelejä ja musiikkipelejä. Myös alustojen suhteen Lego on ollut hyvin monipuolinen. Lego-pelejä on tarjottu pelattavaksi sekä Sega Picolla, Nintendo 64:llä, GameCubella, Xboxilla, Xbox 360:llä, Wiillä, Playstationilla, Playstation 2:lla, Playstation 3:lla ja Playstation 4:llä, Nintendo Switchillä, Nintendo 3DS:llä, Nintendo DS:llä kuin Playstation Vitalla. Tietokonepelit ovat olleet pelattavissa Microsoft Windowsilla, Mac OS:llä sekä Linuxilla.

Legoa on kiitelty useimmiten vuolaasti sen julkaisemien videopelien tiimoilta. Osa peleistä on menestynyt paremmin kuin toiset. Erityisen suosittuja Lego-aiheisia videopelejä ovat esimerkiksi Lego Jurassic World (2015), Lego Island (1997), The Lego Movie Videogame (2014), The Lego Indiana Jones: The Original Adventure (2008), Lego Batman 2: DC Superheroes, Lego City Undercover (2013) ja Lego Star Wars: The Force Awakens (2016).

Leave a Reply

Jatkamalla vierailuasi verkkosivustolla, annat suostumuksesi evästeiden käyttöön. Lisätietoja

Verkkosivusto käyttää sinua kiinnostavan mainonnan tarjoamiseksi evästeitä, jotka voivat sisältää myös kolmansien osapuolien evästeitä. Evästeet ovat pieniä tekstitiedostoja tai tiedonpalasia, jotka tallentuvat tietokoneellesi tai mobiililaitteellesi vieraillessasi Sivustollamme. Eväste sisältää tyypillisesti sen verkkosivun nimen, josta eväste on peräisin, evästeen ”eliniän” (eli kuinka pitkään eväste pysyy laitteellasi) ja arvon, joka on tyypillisesti sattumanvaraisesti luotu ainutlaatuinen numero.

Sulje